「インターフェアレンス」展 フランシス真悟、スザンナ・フリッチャー、ブルーノ・ボテラ、宮永愛子」銀座メゾンエルメス フォーラム

Frémissements / Flickering 2020 | Silicone threads, 16 acrylic tubes, 20 rotary air diffusers | Sound installation Centre Pompidou-Metz, France (Curator: Emma Lavigne) Photo: Susanna Fritscher

名称:「インターフェアレンス」展 フランシス真悟、スザンナ・フリッチャー、ブルーノ・ボテラ、宮永愛子」銀座メゾンエルメス フォーラム
会期:2023年2月23日(木・祝)〜2023年6月4日(日)
会場:銀座メゾンエルメス フォーラム
時間:11:00〜19:00 (最終入場時間 18:30)
   ※ギャラリーは基本、銀座店の営業に準じています。
   ※開館日と開館時間についての最新の情報は、公式サイトをご確認ください。
休館日:不定休 
   ※エルメス銀座店の営業時間に準ずる
観覧料:無料
住所:〒104-0061東京都中央区銀座5-4-1
TEL:03-3569-3300
URL:メゾンエルメスフォーラム

Bound for Eternity (red)
2008 | Gouache and acrylic on paper | 152 x 1700 cm
Photo: Studio Nishiyama | Collection of The Sezon Museum of Modern Art
Courtesy of MISA SHIN GALLERY
Bound for Eternity (red) 2008 | Gouache and acrylic on paper | 152 x 1700 cm Photo: Studio Nishiyama | Collection of The Sezon Museum of Modern Art Courtesy of MISA SHIN GALLERY

エルメス財団は、光、振動、波動など、身体に介入するゆらぎの感覚を通じて、知覚探究を試みるアーティストによるグループ展「Interference(インターフェアレンス)」を開催します。4人のアーティストによる作品はそれぞれ、ミニマルな美意識の中に潜む身振りを通じて、私たちの身体に日常的に干渉している出来事の微細な尺度を浮かび上がらせ、鑑賞を通じて、皮膚や臓器といった身体の感覚や無意識とより深く向かい合う知覚のメディテーションを促します。
「Interference」は、フランシス真悟(1969年カリフォルニア州サンタモニカ生まれ)による、光干渉顔料を用いたシリーズのタイトルでもあります。この蝶の鱗粉のような素材は、角度によって異なる色層や表情を変化させるもので、アーティストは、その微細な変化や色彩の振れ幅によって、自然界、ひいては宇宙的な波長を捉えようと試みてきました。
スザンナ・フリッチャー(1960年ウィーン生まれ)は、空間の中に潜む振動や鼓動を大気に伝達させながら、白い雨のような糸で空間を満たします。振動の干渉によって変化する音は、同調し、打ち消しあい、鼓動し、周期的なリズムへと加速することで、音域外の聴覚へと私たちを誘いだすでしょう。
ブルーノ・ボテラ(1976年サルセル生まれ)は、キュレーターのカリン・シュラゲター(1988年パリ生まれ)と対話し、ギャラリーの隠れた場所の触覚を用いて、私たちの意識下に潜む知覚を触発する作品を構想します。
宮永愛子(1974年京都府生まれ)は、日常から宇宙を感じる茶会を開催し、オンラインを通じて時空を超える体験へいざないます。物理的な会場を超えて宙(そら)の海へ広がる世界は、会場から離れた場所を感受する拡張した身体を想像させます。

Heart of the Blue Sun
2022 | Oil on canvas | 91 x 91 cm
Photo: Keizo Kioku | Private Collection
Courtesy of MISA SHIN GALLERY
Heart of the Blue Sun 2022 | Oil on canvas | 91 x 91 cm Photo: Keizo Kioku | Private Collection Courtesy of MISA SHIN GALLERY
Space (violet-orange)
2014 | Oil on linen | 146 x 227 cm
Courtesy of MISA SHIN GALLERY
Space (violet-orange) 2014 | Oil on linen | 146 x 227 cm Courtesy of MISA SHIN GALLERY
Orange pierces the violet sun
2018 | Oil on linen | 183 x 152cm
Courtesy of MISA SHIN GALLERY
Orange pierces the violet sun 2018 | Oil on linen | 183 x 152cm Courtesy of MISA SHIN GALLERY
Subtle Impression (violet, blue and emerald)
2019 | Oil on canvas | 100 x 86 cm
Courtesy of MISA SHIN GALLERY
Subtle Impression (violet, blue and emerald) 2019 | Oil on canvas | 100 x 86 cm Courtesy of MISA SHIN GALLERY
Pouls / Pulse (Detail of the installation project)
2022 | Photo courtesy of the artist © Susanna Fritscher_ArtefactoryLab
Pouls / Pulse (Detail of the installation project) 2022 | Photo courtesy of the artist © Susanna Fritscher_ArtefactoryLab
Flügel Klingen
2017 | 9 PVC tubes painted white, rotary engine |Sound installation
Image: Performance by Eva Reiter, viola da gamba
“Mondes flottant / Floating Worlds” 14e Biennale de Lyon, France, 2017 (Curator: Emma Lavigne)
Photo: Blaise Adilon
Flügel Klingen 2017 | 9 PVC tubes painted white, rotary engine |Sound installation Image: Performance by Eva Reiter, viola da gamba “Mondes flottant / Floating Worlds” 14e Biennale de Lyon, France, 2017 (Curator: Emma Lavigne) Photo: Blaise Adilon
Souffle (breath)
2014 / 2021 | Blown crystal sculpture
Created with the support of the Fondation d’entreprise Hermès by the Cristalleries Saint-Louis, France
Photo: Laurent Tessier, Susanna Fritscher
Souffle (breath) 2014 / 2021 | Blown crystal sculpture Created with the support of the Fondation d’entreprise Hermès by the Cristalleries Saint-Louis, France Photo: Laurent Tessier, Susanna Fritscher
Monnaie de Singe
2022 | Ink on paper | 25.0 x 35.3 cm
Monnaie de Singe 2022 | Ink on paper | 25.0 x 35.3 cm
Nycthémères (detail)
2011 | Engraved contact lenses, mirror, steel | 93 x 50 x 50 cm
Photo : Rebecca Fanuele
Nycthémères (detail) 2011 | Engraved contact lenses, mirror, steel | 93 x 50 x 50 cm Photo : Rebecca Fanuele
Suzanne Tournante (Picture of the process making)
2017 | Wood, steel-balls bearings, synthetic fat, urethane foam, plaster | 82 x 91 x 89 cm
Photo : Gaillard de Navailles
Suzanne Tournante (Picture of the process making) 2017 | Wood, steel-balls bearings, synthetic fat, urethane foam, plaster | 82 x 91 x 89 cm Photo : Gaillard de Navailles
Foulbrood (detail)
2015 | Pond, water, sodium polyacrylate | Variable size
Photo: Aurélien Mole
Foulbrood (detail) 2015 | Pond, water, sodium polyacrylate | Variable size Photo: Aurélien Mole
Elegast (#1) (pick lock)
2011 | Lambda print | 32 x 27 cm
Private Collection
Elegast (#1) (pick lock) 2011 | Lambda print | 32 x 27 cm Private Collection
Voyage
2023 | Pencil on fresco paper, photo print
Photo: MIYANAGA Aiko
© MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
Voyage 2023 | Pencil on fresco paper, photo print Photo: MIYANAGA Aiko © MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
そらみみみそら
soramimimisora (hearing things)
2005 | Ceramic, glaze, mixed media | Sound installation
Photo: HATAKEYAMA Takashi
© MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
そらみみみそら soramimimisora (hearing things) 2005 | Ceramic, glaze, mixed media | Sound installation Photo: HATAKEYAMA Takashi © MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
そらみみみそら
soramimimisora (hearing things)
2005 | Ceramic, glaze, mixed media | Sound installation
Photo: HATAKEYAMA Takashi
© MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
そらみみみそら soramimimisora (hearing things) 2005 | Ceramic, glaze, mixed media | Sound installation Photo: HATAKEYAMA Takashi © MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
夜に降る景色‐時計‐
night voyage - clock -
2010 | Naphthalene, mixed media | 22.4 x 30.5 x 19cm
Photo: MIYAJIMA Kei
© MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
夜に降る景色‐時計‐ night voyage – clock – 2010 | Naphthalene, mixed media | 22.4 x 30.5 x 19cm Photo: MIYAJIMA Kei © MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
景色のはじまり
beginning of the landscapes
2011 | 60,000 trimmed fragrant olive leaves, mixed media | 380 x 1,500cm
Photo: MIYAJIMA Kei | Takahashi Ryutaro Collection
© MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
景色のはじまり beginning of the landscapes 2011 | 60,000 trimmed fragrant olive leaves, mixed media | 380 x 1,500cm Photo: MIYAJIMA Kei | Takahashi Ryutaro Collection © MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
Frémissements / Flickering 2020 | Silicone threads, 16 acrylic tubes, 20 rotary air diffusers | Sound installation Centre Pompidou-Metz, France (Curator: Emma Lavigne) Photo: Susanna Fritscher
Frémissements / Flickering 2020 | Silicone threads, 16 acrylic tubes, 20 rotary air diffusers | Sound installation Centre Pompidou-Metz, France (Curator: Emma Lavigne) Photo: Susanna Fritscher

関連記事

コメント

  • トラックバックは利用できません。

  • コメント (0)

  1. この記事へのコメントはありません。

ピックアップ記事

  1. 津田友子 「記憶は動く」白白庵
  2. 「第十四回 I氏賞受賞作家展」岡山県立美術館
  3. 《万葉》油彩、1991年
ページ上部へ戻る